Tikal en vrijwilligersproject - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Iris Vermeulen - WaarBenJij.nu Tikal en vrijwilligersproject - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Iris Vermeulen - WaarBenJij.nu

Tikal en vrijwilligersproject

Door: irisvermeulenn

Blijf op de hoogte en volg Iris

01 Juni 2011 | Guatemala, Antigua

Volgens mij is het wel weer tijd voor een update. Ik heb ondertussen wel weer van alles gedaan. Afgelopen weekend heb ik een excursie gemaakt naar Tikal. We vertrokken vrijdag om 4 uur `s nachts. Op mijn formulier van de excursie stond dat ik binnen het huis moest wachten tot ik werd opgehaald. Maar er kwam niemand, tot op een gegeven moment de telefoon ovverging. Iedereen wakker natuurlijk, heel fijn. Bleken ze buiten het hek te wachten. We reden zo`n 4 uur, waarna we om 8 uur gingen ontbijten. We vervolgden onze tocht naar San Felipe, waar we een kasteel bekeken aan een meer. Het was echt tropisch warm, dus we hebben heerlijk gezwommen in het meer. Er waren nog 2 andere studenten van mijn school mee, en zo`n 7 studenten van een andere school. Ze kwamen allemaal uit de VS, dus ik heb het hele weekend engels gepraat. Aan het meer hebben we gepicknickt, waarna we verder reden naar Flores. Flores is een soort schiereiland in de rivier Rio Dulce, heel mooi, daar gingen we met zn allen uit eten en we sliepen in een hotel. Net toen we wilden gaan slapen, kwamen we tot de ontdekking dat er kakkerlakken onder het bed zaten!! Dat was iets minder, maar ik was gelukkig zo moe, dat ik toch vrij makkelijk in slaap viel. De volgende ochtend nog vroeger opgestaan namelijk om 3 uur `s nachts. We vertrokken om half 4 vanuit Flores, waarna we naar Tikal reden dat was nog ongeveer een uur rijden. Tikal is een park met tempels dat midden in de jungle ligt, heel gaaf. We hebben tempel nummer 4 beklommen die tot boven de bomen kwam. Vandaaruit hebben we de zonsopgang bekeken. Het was supermooi, je hoorde ontzettend veel vogels fluiten en de apen brullen! Een ervaring opzich! Om 8 uur hebben we in het park ontbeten, brood met nutella(lekker een beetje nederlands). Vervolgens hadden we een rondleiding door het hele park met eenn gids, die ontzettend veel wist, dus dat was heel interessant. Onder andere de bekendste piramide van Tikal gezien! En als je goed keek kon je apen zien slingeren in de bomen! Aan het eind van de ochtend vertrokken we weer en reden we naar een plek ongeveer een half uur rijden van Tikal waar een mogelijkheid was voor canyhopping. Ik weet niet of iedereen er bekend mee is( ik namelijk eerst niet) Maar er zijn dan kabels gespannen tussen de bomen in de jungle en ke kunt dan gezekerd en in een tuigje een soort van abseilen door de jungle. En het was echt zo gaaf! Op een gegeven moment vroeg de begeleider of ik wilde vliegen als superman, dat wilde ik natuurlijk wel. En zo ging ik òp mijn buik` armen wijd en achter mij de begeleider die mijn benen omhooghield, zo vloog ik echt door de jungle. Ik heb er foto`s van! Jammer genoeg kan ik die helaas nog niet laten zien. Na het canyhopping geluncht en we reden verder naar Rio Dulce, vanaf Rio Dulce gingen we met de boot naar Livingston, wat aan de kust ligt. Het duurde ongeveer een uur, maar was heel mooi, de zon ging net onder dus het was een prachtig uitzicht. In Livingston werden we opgehaald door een jeep, maar dan een open jeep, waarin je kon staan, en zo reden we door het stadje. Maar toen de jeep een zanderig weggetje insloeg hoorden we plosteling een harde knal, en ik dacht dat kan niet goed zijn. En dat klopte, er was iets gebroken, waardoor we niet verder konden. En dus zat er niets anders op dan lopen. Wat opzich helemaal niet erg is, alleen zaten we in de middel of nowhere en was het heel donker. Gelukkig hadden een paar andere studenten een zaklamp mee. Ik voelde me echt een avonturier, we moesten ook een rivier oversteken door middel van zo`n hangbrug, wat je ook altijd in films ziet. Vervolgens nog een heel stuk over het strand, waar van die gingantische enge krabben lopen, en ik had open schoenen aan dus daar was ik niet zo blij mee. En net toen ik dacht dat we er nooit zouden komen, zag ik een klein restaurantje, en dat bleek gelukkig het hotel te zijn. We bestelden ons eten en in de tussentijd konden we allemaal even gaan douchen. Ze hadden in dit hotel geen kamers, maar bungalows op het strand, wat wel superleuk is. We zaten in de Cariben, dus de hutjes waren echt heel leuk, van riet, typisch caribisch. We aten gezellig met zn allen op het strand. De volgende dag ontbeten we om 8 uur. Iets minder was dat ik een krab ontdekte in de badkamer, maar ach is achteraf ook wel weer grappig. Om 10 uur vertrokken we om een tocht te maken over Rio Dulce, het was heel mooi, en we maakten een stop bij Aguas Calientes. Een natuurlijke warmwaterbron en je kon een grot bezoeken, dat deden we. Uiteindelijk kwamen we weer terug bij de plek waar we gisteren waren opgestapt, en daar hebben we geluncht. Er was een zwembad, dus in de tijd dat je moest wachten, kon je zwemmen! Na het lunchen keerden we weer terug naar Antigua waar we om 9 uur `s avonds aankwamen. Het was een druk, vermoeiend, maar superleuk weekend! De volgende ochtend(maandag) moest ik weer vroeg opstaan, ontbijt om 7 uur en vervolgens ging ik naar Jocotenango voor de eerste dag op mijn vrijwilligersproject. Nou is het bussensysteem hier niet zo geregeld als in Nederland. Ik wist niet welke halte ik moest hebben, ik heb het aan verschillende mensen op straat gevraagd en uiteindelijk kwam ik er na zo`n 15 minuten te hebben gelopen. Het was wat onduidelijk omdat ik onderweg zo`n 3 of 4 busstations tegenkwam, maar bij geen van die haltes kwam de bus naar Jocotenango. Volgende probleem was welke bus ik moest nemen. Er zijn namelijk twee verschillende bussen die naar Jocotenango gaan, en ik wist niet precies welke ik moest hebben. Dus maar weer vragen, de eerste twee bussen die kwamen, gingen er niet heen, de derde wist het niet, maar de tijd begon te dringen dus ik heb die bus maar genomen, en gelukkig herkende ik het oranje kerkje van Jocotenango, en van daaraf wist ik hoe ik in 5 minuten bij de school on komen. Ik moest er om 8 uur zijn, en ik kwam precies om 8 uur aan, dus kwam mooi uit. Ik werk in een groep van 25 kinderen van 5 jaar oud. Ze zijn echt superschattig en willen je constant omhelzen. Mijn voornaamste werkzaamheden zijn helpen met de lessen, helpen met knutselen, met ze spelen, aandacht geven. Het is heel leuk, maar ook wel vermoeiend, ze zijn heel druk. Dus dat doe ik nu elke ochtend van 8 tot kwart over 12. Vandaag had ik mijn dwarsfluit meegenomen voor de muziekles en dat vonden ze ook erg leuk! Dinsdagavond met wat andere studenten uitgeweest in de bekende bar van Antigua, genaamd Monoloco(oftewel gekke aap). Het was erg gezellig, maar ik ben nu wel erg moe. Morgen waarschijnlijk weer uit en dit weekend ga ik op excursie naar Coban:Semuc Champey, het zijn grotten met natuurlijk warm water waar je doorheen kan lopen met fakkels, en het schijnt heel erg mooi te zijn, ik ben benieuwd!
Nou dat is denk ik wel het voornaamste wat ik nu te vertellen heb! Met jullie ook alles goed??

Liefs,

Iris

  • 01 Juni 2011 - 23:41

    Martijn:

    Wauw, wat een leuke trips en avonturen zeg! Leuk om te lezen.

    Er verschijnen zo af en toe tweets van jou die je denk ik niet zelf gestuurd hebt, waarschijnlijk is er iets gehackt, wellicht goed om je twitter wachtwoord aan te passen.

    Bij ons gaat het beter al zijn nog niet alle ziektekiemen verdwenen. Een mild maar slepend griepje dus. Morgen iig vrij, het is daar vrij katholiek, hebben ze ook vrij op hemelvaart/pinksteren?

    Groeten en veeeeel plezier!
    Martijn.

  • 02 Juni 2011 - 18:03

    An Houben:

    hallo iris, ongelofelijk wat je toch allemaal aan het beleven bent daar, bijzonder leuk om elke keer weer je verslagen van al je belevenissen te lezen, we zijn nu inmiddels ook reuze benieuwd geworden naar al die foto's, hopelijk gaan we er wat van zien als je weer terug bent! geniet maar van je mooie avontuur en houd ons op de hoogte, he? liefs uit alkmaar van de familie houben, dikke knuffel van ons mooie mannetje joan!

  • 02 Juni 2011 - 18:34

    Toos:

    Lieve Iris, bedankt voor de uitvoerige update
    Had op google opgezocht en heb foto's gezien van tempelcomlex.Maar dat zijn geen simpele reisjes
    voor dag en dauw opstaan...maar dan heb je ook een zonsopgang!
    IK snap nu wat canyhoppen is, een spannende belevenis.
    Wat maak je veel mee.....ook krabben en kakkerlakken.
    Tessa had spannend tentamen Pr.Kl.Vaardigheden en morgen tent.psychiatrie.
    Maar volgende week zie ik haar vast weer en dagje.
    De tuin staat vol bloeiende geraniums,het gras wordt geel vanwege de droogte.Sproeien dan kan Tom weer grasrollen.Ik geniet met je mee,groetjes voor lieve,bruine kindjes.Veel liefs Toos.

  • 03 Juni 2011 - 15:09

    Majory:

    Wauw Iris! Klinkt echt goed!
    Kom je ook nog in het onderwijs terecht(A)
    Ben jaloerssss!

    xxx

  • 05 Juni 2011 - 12:02

    Dirk Vermeulen:

    Ha Iris. zo ik heb weer alles s ff bijgelezen. mensen mensen wat maak jij veel mee en zie je veel. Prachtig hoor en indrukwekkend...Ik zou geen oog dicht gedaan hebben als ik ook maar wist dat er 1 kakkerllakje in mijn buurt was. Maar daarom ben ik ook voor ajax he haha die moeten niets van de kakkerlakken hebben hahaha. Maar goed, je vrijwil werk met die kids klinkt leuk zeg. Leerzaam voor hen en voor jou. Hier alles ok hoor. Huis staat sinds 2 weken te koop en er zijn nu al enthousiaste kijkers geweest en dat is gezien de markt wel snel. Afwachten maar he vaak is t: kijken kijken niet kopen haha.
    Nou iris leuk weer ff te weten hoe t met je gaat. Take care and have fun!!

    liefs dirk

  • 13 Juni 2011 - 14:44

    Oma Ien:

    Lieve Iris,
    Het was fijn om je verslag weer te lezen. Ik denk vaak: hoe zal ze het hebben, maar als ik dan je verslag weer lees, word ik helemaal blij voor je. Ik vond het ook erg leuk om deze week je kaart te krijgen. Hartelijk dank daarvoor. Hier gaat alles goed. Vandaag hebben we eindelijk weer eens een regenachtige dag, maar dat was wel hard nodig.
    Nou Iris, geniet nog lekker verder en veel liefs met de hartelijke groeten van oma ien.

    Lieve Iris,
    Het was fijn om jouw reisverslag weer te lezen. Ik denk vaak: hoe zou ze het hebben, maar als ik dan jouw verslag weer lees, word ik helemaal blij voor je. Ook hartelijk dank voor de kaart die ik vorige week van je kreeg. Ik vond het erg leuk. Hier gaat alles goed. Vandaag hebben we eindelijk weer eens een regenachtige dag, maar dat was ook wel heel hard nodig.
    Nou Iris, geniet maar lekker verder en veel liefs met de hartelijke groeten van oma ien.


  • 23 Juni 2011 - 19:35

    Opa Johan En Betty:

    Hallo Iris,

    Wat een belevenissen, ik zou geen oog meer dicht doen met zoveel indrukken, maar ja, je bent jong...... en heerlijk dat je er zo van geniet.
    We wensen je een mooie reis met de groep en zien je graag safe and sound weer terug!
    Veel liefs van ons beiden.

  • 27 Juni 2011 - 16:56

    Nathalie:


    Jeetje meid, wat een belevingen, erg gaaf hoor.
    Ik hoop dat je die kakkerlakken niet meer tegen komt, gatsie.

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 15 Feb. 2011
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8666

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 30 Augustus 2014

Bali-Australië-Nieuw-Zeeland

06 Augustus 2012 - 31 Augustus 2012

Andalusie-Marokko

23 April 2011 - 25 Juli 2011

Mexico-Guatemala-Bolivia-Peru

Landen bezocht: